czwartek, 2 stycznia 2014

Strawa dla mózgu.

Moją bronią jest mój umysł. Brat ma swój miecz, król Robert ma młot, a ja mam umysł… umysł zaś potrzebuje książek, podobnie jak miecz potrzebuje kamienia do ostrzenia, jeśli, oczywiście, ma zachować ostrość.
George Martin  

Teoria

Serialowy Sherlock Holmes mawiał, że liczy się tylko mózg, a cała reszta, to tylko transport. Trudno się z tym nie zgodzić. Darujmy sobie rozmyślania nad tym, że bez płuc nie ma tlenu bez tlenu nie ma mózgu etc. W dzisiejszych czasach myślenie jest bardzo cenione i staje się towarem luksusowym, może dlatego , że ludzie zapominają, że sami mogą myśleć i pozwalają robić, to za siebie. Dla wszystkich, którzy chcą wyhodować lub rozwinąć swój własny mózg powstały książki. Książki są jednak niebezpieczne. Weźmy dla przykładu Mein Kampf. Czytaliście to kiedyś? Prawda jest taka, że to bełkot. Nie posiada żadnej wartości literackiej, jednak ma jedną ogromną zaletę. -, mimo , że to bełkot , to jest zrozumiały. Ideologia często ma swoje podstawy w książkach i planach powstałych na piśmie. Nie chodzi w nich o to, żeby były pięknie opisane i docenione przez ludzi światłych i oczytanych- to mały procent, do którego nikt nie chce dotrzeć, chodzi o dotarcie do grupy. Nawet dzisiaj. Wrócimy do tego. Powoli odbiegamy od pytania zadanego w komentarzu "Dlaczego warto czytać?"- Ponieważ jest nadzieja. Nadzieja na to , że nawet głupiec po wpojeniu sobie "złej" ideologi, poprzez zwiększenie poczucia własnej wartości i niejakie oczytanie ma szanse na to , że przeczyta coś , co zmieni jego postrzeganie świata co za tym idzie- ideologię. Jest też nadzieja, że czytanie zmieni jego pogląd na sprawy, o których dowiaduje się w źródłach innych niż książki- telewizja, internet. Książki tworzą ludzi. Tworzą ludzi, ponieważ kształtują ich sposób myślenia i postrzeganie świata. Hitler palił książki, Kościół palił książki, choć pewnie teraz nie jest z tego dumny. Książki rozwijają samodzielne myślenie, są niebezpieczne. Każdy system totalitarny posiada jedną swoją "biblie", a resztę brutalnie odrzuca. Największym zagrożeniem dla każdego rządu jest samodzielnie myślący obywatel. Nie róbmy, więc z siebie bezmózgiego stada.

Praktyka

Niektórzy chcą być tacy mądrzy i trochę się spinają Inni są głupi jak chuj i nic na to nie poradzą Jestem gdzieś pomiędzy, jestem głupiomądry Głupiomądry, głupio-, głupio-, głupio-, głupiomądry
Bisz 
Nie chcę uchodzić za speca i jakiegoś mentora, chcę tylko napisać o własnych przemyśleniach na ten temat. Mimo wszystko parę przeczytanych książek powinno mi zezwolić na takie przemyślenia. Dawajcie dzieciom książki fantasy. Szprycujcie je nimi. Wyobraźnia, to chyba najcenniejsza rzecz jaką posiada ludzkość. Plotki głoszą, że dorośli ją z czasem zatracają, a Ci, którzy się biegowi czasu nie dają piszą piękne książki, są wspaniałymi wynalazcami, wyobraźnia nie zna limitów. Ja swojej nie utraciłem i oddać jej nie mam zamiaru. Najwspanialsze jest później jej praktyczne użycie. Jeżeli nie jesteś człowiekiem leniwym, to znajdziesz dla niej ogrom zastosowań np. techniki zapamiętywania. Opierające się o tzw. pałac pamięci pozwoliły mi zapamiętać np. liczbę PI do 50 miejsca po przecinku. Lenistwo i zaniedbanie szybko doprowadziły do zakurzenia i popadnięcia w ruinę niektórych części pałacu, chociażby tej, w której mieściła się liczba PI. Niektóre się nadal utrzymują, lecz sporo też wyparła technika, czyli coś znajdującego się w mojej kieszeni- mądry telefon. Urządzenie pozwalające na sprawdzenie czegoś w internecie w każdym miejscu na świecie o każdej porze dnia i nocy lub tworzenie szybkich notatek rozleniwiło mnie do zapamiętywania długich rzeczy. Wyobraźnie jest jedną z tych rzeczy, dla których naprawdę warto czytać książki i biada temu, który ją porzucił.
Jeżeli czekaliście na lekarskie wręcz stwierdzenia, że czytaj to będziesz inteligentny, wspaniały i lepszy od wszystkich, to się grubo mylicie. Prawda jest taka, że książki dają wspaniałe podstawy i zasób słów, lecz reszta zależy tylko od człowieka. Widziałem wielu ludzi, którzy uznawali się za oczytanych i inteligentnych często ich ego zostawało nadymane przez tytuł magistra, to miało upoważniać ich do traktowania ludzi z buta i wyższością. Książki dodają właśnie tej okropnej pewności siebie, szczególnie w takich ludziach. Jak wcześniej wspominałem, to wszystko zależy od człowieka. Ja w książkach znalazłem pasję, rozwinięcie wyobraźni, a także ogrom światów do zwiedzenia.

Mordercy

Edukacja, to morderca wszystkiego o czym wyżej wspominałem. Lektury, to największe zło jakie zostało wymyślone. Zabija wszystko- wybór, kształtowanie gustu i najważniejsze- obrzydza literaturę. Sam przymus czytania czegoś, a później bycie ocenianym na podstawie tego jak to zinterpretowałeś, co jest chyba najbardziej indywidualna rzeczą na świecie, to zwyczajne skurwysyństwo. Zbrodnia #2: Klucz. Kto, to wymyślił? No debilizm. Klucz, to największa zbrodnia edukacji. Jak już dowali się ucznia zabijając jego całą unikalność i styl wprowadza się klucz. To mówiąc prosto- robienie z polskiego matematyki. Liczą się jedynie punkty za wspomnienie o czymś obecnym w kluczu. Gdzie tu sens? Jest jeszcze poezja. Ileż, to nudnych wierszy męczyło biednych uczniów? Chcecie zachęcić uczniów do czytania albo ich zainteresować? Dajcie im Blake lub Poego. W całym systemie edukacji nie chodzi o to, żeby uczniów do czytania zachęcić lub zainteresować tematem- chodzi o to aby ich ocenić, obrzydzić i udowodnić, że są idiotami.

Wskazówki i porady

Nie wysyłaj dziecka do szkoły. Czytaj wszystko co się da. 

Z innej beczki:
Nie bójcie się pisać w komentarzach. Bardzo chętnie poznam co myślicie. 

Ahoj

3 komentarze:

  1. Można też grać w gry, które stymulują wyobraźnię, np. taki dixit http://www.planszomania.pl/rodzinne/1713/Dixit.html (wydawca Hobbity) ;) Miałam tę przyjemność zagrać w sylwestra i powiem szczerze, nie należy ona do łatwych, o ile ma się dobrych przeciwników (czyt. inteligentnych).
    Ewa

    OdpowiedzUsuń
  2. Są jeszcze papierowe RPG. Niestety nigdy w nie nie grałem. Do tego potrzeba większej ekipy.

    OdpowiedzUsuń
  3. A to mi za to resetuje umysł i nawet wyłącza wyobraźnie na pewien czas...;) http://www.youtube.com/watch?v=emlP2o41Qxw
    Ewa

    OdpowiedzUsuń